Tankeställare..

Igår hade vi en lektion som två tjejer i min klass höll. Den handlade om sin egna självbild och hur media påverka oss, utseendemässigt menar jag då. Jag fick faktiskt en riktigt tankeställare, fast vet inte om den blev positiv eller negativ. Jag mådde as dåligt iaf när jag gick hem och gick en lååång promenad bara för att rensa mina tankar.
Jag blev faktiskt rädd för mig själv. Jag tror jag är sjuklig utseende fixerad. Vi skulle beskriva hur drömtjejen och drömkillen skulle se ut. Det blev liksom att jag utgick från mig själv när vi skulle beskriva drömtjejen. Det blev så automatiskt. Jag tänkte på allt det jag vill förändra med mitt utseende. Näsan ska vara mindre, smalare höfter, mindre mage, mindre armar, smalare ben , lår , längre hår, större ögon, större bröst, smalare vader. Jag menar det låter faktiskt sjukligt. När vi iallafall hade fått beskriva drömtjejen och drömkillen fick vi skriva små positiva lappar till alla i klassen (som man fick göra när man var mindre).  När man då kollade runt på alla i klassen gick det upp ett ljus för mig. Alla ser verkligen helt olika ut och alla har faktiskt både "fula" och "fina" sidor. Jag tror alla tjejer och killar känner av pressen av att se bra ut, men vissa ha accepterat sitt utseende och lever faktiskt livet medan vissa (jag) går ständigt runt och fundera på hur man ser ut och vill ändra på sitt utseende hela tiden. Kan ta upp ett till exempel i går på lektionen. Tjejerna visade tre bilder på tre olika tjejer. En tjej med as vältränad mage, en tjej med lite mjuka former men smal då och viktoria beckham. Vi är 18 i klassen och 17 tog tjejen med mjukaformer och en tog viktoria beckham...gissa vem? Joo jag. Jag har liksom i mitt huvud att tjejer ska se ut som hon, d.v.s sjuklig smal, stora bröst. När sedan en kille i klassen frågade mig varför jag tyckte att viktoria såg bäst ut, kunde jag inte svara. Det sitter liksom bara i huvudet att hon ser bäst ut.
Nu när balen också närmar sig, varför tror ni inte jag vill gå balen? Joo min kropp. Och jaaa jag vet att det finns tjejer som är större än mig. Men jag vill kunna känna mig snygg , jag vill vara säker när jag går ner för den röda mattan, men just nu för tillfället kan jag inte det. Men som mamma sa till mig i dag - Det är bara att acceptera att du ha den kroppen du har, du kan inte ändra på den. Ja, jag håller med henne, varför går runt och må dåligt när man ändå inte kan ändra på det? Det är bara att det kommer att ta tid innan man kommer att acceptera den.
Sen tror jag att tjejer som har pojkvänner får en starkare och bättre självbild och självförtroende eftersom de få en bekräftelse att någon tycker om än och finns vid ens sida. Därför är det nog ganska vanligt att tjejer med dåligt själförtroende strula runt och söker bekräftelse av killar. Aja det var bara en liten tanke från mig.

Ikväll blir det iallafall utgång på Vetlandas statshotell ;) Haha det är rätt sjukt att vi har bara ett uteställe :S Börjar seriöst tröttna på Vetlanda, vill verkligen flytta och vidga mina vyer (heter det så). Fundera starkt på Göteborg, kalmar, halmstad och Kristianstad. Ska söka överallt så få man se vad man kommer in :) Nu blir det snöpromenad med vovven innan duschen, sminket och en ny paniktimme börjar om vad man ska ha på sig på kvällen.
Ciao



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0